
نقش مدیریت داده محور در افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای ناوگانهای حمل و نقل
دادهها، هسته اصلی عملیات کارآمد در ناوگانهای حمل و نقل هستند. ادغام و یکپارچهسازی دادهها از منابع مختلف در مدیریت ناوگان به شکل قابل توجهی فرایند تصمیمگیری و کارآیی اجرایی را افزایش میدهد. با بکارگیری رویکرد یکپارچه در مدیریت دادهها میتوان علاوه بر سادهسازی فرایندها، خدمات ارائه شده به مشتریان و هزینهها را کاهش داد. اما چگونه استفاده از راهحل یکپارچهسازی منابع دادههای مختلف با استفاده از نرمافزار مدیریت ناوگان در این میان تاثیر میگذارد. آیا این رویکرد همان پاشنه آشیل شرکتهای حمل و نقل در حوزههای مختلف است؟
چالشهای مدیریت عملیات در ناوگانهای حمل و نقل
همه شرکتهای حمل و نقل کالا حتی در خدماتی مانند پست و ارسال بستههای کوچک با پیچیدگیهای عملیاتی در ارسال و تحویل به موقع، رعایت مقررات و مسائل ایمنی توسط رانندگان وسایل نقلیه، افزایش بهرهوری و یکپارچگی با فناوری های نوین روبرو هستند. این موارد در صورت عدم مدیریت درست و یکپارچه دادهها در دنیای پر از رقابت امروزی میتواند به حذف از صحنه فعالیت اقتصادی منجر شود. چهار دسته چالش اصلی در شرکتهای حمل و نقل کوچک یا بزرگ با هر تعداد وسیله نقلیه وجود دارد که نرمافزارهای مدیریت ناوگان با تکیه بر یکپارچهسازی دادهها نقش مهمی در رفع آن ایفا میکنند:

۱- رعایت مقررات سازمانی
پایبندی به استانداردها و مقررات تحویل کالا در زمان مشخص و انجام درست عملیاتهای سازمانی نیازمند مدیریتی دقیق و بروز است. در این میان بازرسیهای منظم وسایل نقلیه، ثبت سوابق تعمیر و نگهداری و نظارت بر رانندگان نیازمند مدیریت یکپارچه و ارزیابی عملیات از جهت تطابق با قوانین و مقررات این شرکتها است. استفاده از نرمافزارهای مدیریت ناوگان با سادهسازی فرایندهای سازمانی به شرکتهای حمل و نقل این امکان را میدهد تا سوابق ضروری و مورد نیاز را به راحتی بررسی و مدیریت کنند. امکان نظارت لحظهای از عملیات به این طریق تضمینی برای رعایت کامل مقررات و ایمن بودن خودورها است.
۲- توجه به ایمنی و کاهش احتمال تصادفات
ایمنی وسایل نقلیه ناوگان نقش کلیدی در کاهش خطرات مالی و جانی ناشی از تصادفات پیشبینی نشده دارد. استفاده از نرمافزارهای مدیریت ناوگان با ویژگیهای پیشرفته خود امکان شناسایی خطرات بالقوه به شکل پیشگیرانه را فراهم میکنند. این کار از طریق ردیابی لحظهای دادهها، تحلیل الگوی رفتاری رانندگان و اجرای اقداماتی مانند طراحی برنامههای آموزشی تا برنامهریزی پیشگیرانه تعمیر و نگهداری قابل اجرا است.
۳- بهبود کارآیی عملیاتی
جلب رضایت مشتریان و برآوردن انتظارت آنها برای شرکتهای پست حیاتی است. نرمافزارهای مدیریت ناوگان قادرند از طریق الگوریتمهای هوشمند و مسیریابی پیشرفته، روشهای بهینه تحویل کالا در حداقل زمان ممکن را شناسایی کنند. یکپارچهسازی دادهها و سیستمهای مدیریتی متمرکز آن با سادهسازی فرایندهای کاری، فعالیتهای دستی و نیاز به ثبت کاغذی سوابق را از بین میبرد. ضمن اینکه ابزارهای ارتباطی سریع برای هماهنگی رانندگان، برنامهریزان و تیم تعمیر و نگهداری، منجر به پاسخدهی سریع و هماهنگی بهتر عملیات میشود. کلیه این موارد در نهایت افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای عملیاتی را به دنبال خواهد داشت.
۴- ادغام فناوریهای نوین
استفاده از فناوریهای نوین یکی از بایدهای اصلی شرکتهای پستی برای پیشرفت است. در نرمافزارهای مدیریت ناوگان ادغام فناوریهایی مانند ردیابی GPS، تلماتیک و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به شرکتها کمک میکند تا از دادههای عملیاتی برای بهینهسازی عملکرد خود استفاده کنند. این ادغام با کاهش زمان از کار افتادن خودروها و نظارت لحظهای بر وضعیت آنها امکان تحویل کالا در سریعترین زمان تعیین شده را فراهم میکند.
اما در این بین قابلیت یکپارچهسازی دادهها محور اصلی نرمافزارهای مدیریت ناوگان به حساب میآید که از روشهای مختلف چالشهای موجود در نظارت و مدیریت ناوگانها را برطرف میکند.

مزایای مدیریت داده محور در ناوگانهای حمل و نقل
شرکتهای حمل و نقل روزانه حجم وسیعی از دادهها مانند مصرف سوخت، برنامههای تعمیر و نگهداری و رفتار رانندگان را مدیریت میکنند. در فرایندهای سنتی مدیریتی، ذخیرهسازی این دادهها در سیستمهای جداگانه انجام میگیرد که تحلیل جامع از عملکرد ناوگان را دشوار میکند. اما یکپارچهسازی دادهها با استفاده از مدیریت داده محور مبتنی بر نرمافزارهای مربوط و تجمیع آنها در یک پلتفرم متمرکز، مزایای متعددی به شرح زیر دارد:
۱- نظارت بهتر بر ناوگان
یکپارچهسازی دادهها از سه طریق به ارائه دید بهتر از کل ناوگان و نظارت بر آن کمک میکند:
- در اختیار قرار دادن داشبورد جامع مدیریتی: این داشبورد با جمعآوری دادهها از سیستمهای مختلف، نظارت بر عملکرد وسایل نقلیه، پیگیری نیازهای تعمیر و نگهداری و مدیریت موجودیها به شکل بهینه را ساده میکند.
- نظارت لحظهای: مدیران ناوگان با دادههای یکپارچه امکان نظارت و گزارشگیری لحظهای از سراسر ناوگان دارند. به این شکل سرعت پاسخگویی به مشکلات یا تغییرات پیشبینی نشده در شرایط عملیاتی افزایش مییابد.
- تصمیمگیری بهینه: دسترسی به دادههای مرتبط با ناوگان در یک پلتفرم یکپارچه امکان تصمیمگیریهای آگاهانه برای بهبود کارآیی ناوگان را فراهم میکند.
۲- بهینهسازی عملیات
بهبود فرایندها و افزایش کارآیی عملیات با استفاده از دادههای یکپارچه به سه شکل زیر انجام میگیرد:
- حذف دادههای پراکنده و جزیرهای: مدیریت داده محور و یکپارچهسازی با حذف موانع بین سیستمهای مختلف تضمینی برای این موضوع است که تمام بخشها و سامانهها از اطلاعات یکسان استفاده میکنند. این موضوع تکرار و خطا را در فرایندهای عملیاتی کاهش میدهد.
- خودکارسازی فرایندها: با استفاده از یکپارچهسازی دادهها زمانبندی تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، ایجاد گزارشها و پیگیری موجودیها به شکل خودکار انجام میگیرد. در نتیجه این عملیات، مدیران ناوگان زمان بیشتری برای انجام برنامهریزیهای استراتژیک در سازمان خواهند داشت.
- افزایش هماهنگی بین بخشها: جریان بدون وقفه دادهها بین سیستمهای مختلف از طریق یکپارچهسازی، هماهنگی بین بخشهای مختلف مدیریت ناوگان از جمله اعزام وسایل نقلیه و مدیریت رانندگان را افزایش میدهد.
۳- کاهش هزینهها
شناسایی فرصتهای کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای مدیریت داده محور از روشهای زیر است:
- تعمیر و نگهداری بهینه: ادغام برنامههای تعمیر و نگهداری با دادههای کارکرد وسایل نقلیه از انجام تعمیرات غیرضروری و هزینههای مرتبط با آن جلوگیری میکند.
- مدیریت بهینه مصرف سوخت: یکپارچهسازی دادهها با سامانههای مدیریت سوخت امکان نظارت دورهای بر روند مصرف سوخت و شناسایی ناکارآمدیها را فراهم میکند. در نتیجه این کار هزینههای مصرف سوخت نیز کاهش مییابند.
- مدیریت بهینه موجودی: دادههای یکپارچه شده با جلوگیری از مشکلاتی مانند کمبود موجودی یا ذخیرهسازی بیش از اندازه، هزینههای نگهداری تجهیزات و کالا را کاهش میدهد.
۴- بهبود انطباق با مقررات و گزارشگیری
یکپارچهسازی دادهها، فرایند انطباق با مقررات سازمانی و گزارشگیری را از روشهای زیر تسهیل میکند:
- تطبیق با مقررات: جمعآوری و گزارشگیری خودکار دادهها، ضمانت اجرایی برای رعایت مقررات قانونی مرتبط با نگهداری وسایل نقلیه، ایمنی رانندگان و استانداردهای زیست محیطی است.
- گزارشگیری دقیق: سیستمهای یکپارچه، اطلاعات دقیق و بروزتری را ارائه میدهند. این موضوع تهیه گزارشهای مورد نیاز در هر بخش و همچنین حسابرسی مالی را سادهتر میکند.
- مدیریت ریسک: تاثیر یکپارچهسازی دادهها بر رعایت مقررات خطر جریمهها و مشکلات حقوقی در ناوگانهای پستی را کاهش داده و در نتیجه اعتبار شرکت حفظ میشود.
۵- بهبود مدیریت ناوگان
یکپارچهسازی داده ها در سه مسیر زیر باعث بهبود مدیریت رانندگان و عملکرد آنها میشود:
- نظارت بر رفتار رانندگان: ادغام دادههای تلماتیک با سیستمهای مدیریت رانندگان، امکان نظارت بر رفتار آنها، شناسایی نقاط قابل بهبود و اجرای برنامههای آموزشی هدفمند را فراهم میکند.
- تحلیل عملکرد: تحلیل جامع عملکرد رانندگان با استفاده از دادههای یکپارچه، ابزاری مناسب برای تشویق رانندگان برجسته و رسیدگی به دلایل عملکرد ضعیف رانندگان است. در نتیجه این کار پرسنل فعال در ناوگان با انگیزه و کارآمدتر میشوند.
- افزایش ایمنی: با یکپارچهسازی دادههای مربوط به وسایل نقلیه، مسیرها و رفتارهای رانندگان مدیران ناوگان قادر خواهند بود تا مشکلات ایمنی را پیش از وقوع حوادث ناگوار شناسایی کنند. به این شکل احتمال وقوع تصادفات و خسارتهای مالی و جانی کاهش مییابد.

جمعبندی
مدیریت داده محور و یکپارچهسازی آنها با استفاده از نرمافزارهای مدیریت ناوگان ابزاری قدرتمند و غیر قابل چشمپوشی برای شرکتهای حمل و نقل در دنیای مدرن امروز است. بیشتر مدیران ناوگان به دلیل لجستیک پیچیده و حجم بالای دادههای خود، با استفاده از تجمیع اطلاعات در قالب یک پلتفرم میتوانند نظارت بهتری بر عملیات داشته باشند و هزینهها را کاهش دهند. قابلیت تصمیمگیریهای هوشمندانهتر، افزایش کارآیی و دسترسی به سطوح بالاتری از بهرهوری موضوعاتی مهم هستند که با بکارگیری نرمافزارهای سفارشیسازی شده مدیریت ناوگان شرکت پیشگامان آسیا به راحتی قابل انجام است. در صورت نیاز به بهرهگیری از این خدمات تنها یک مشاوره تخصصی میتواند پتانسیل ناوگان حمل و نقل را در مسیر درست هدایت کند.
تهیه شده توسط شرکت پیشگامان آسیا

