سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای کشور موسوم به "سپهتن" با رویکرد بررسی اشتباهات گذشته و پیشنهادات بخش خصوصی برای اجرای صحیح آن در آینده در دومین روز از ایده شوی دات راینکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی، پنل کاربردهای ناوبری در پروژه سپهتن در دومین روز ایده شوی مجازی دات راینکس برگزار شد. در این پنل افشین کلاهی رئیس سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، فرامرز مداح رئیس کارگروه فنی سپهتن، حمیدرضا پرویزیان مدیرعامل شرکت هوشمند نمایه افزار و محمدمهدی شیران مدیر بازاریابی و فروش شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا مشارکت داشتند و به بررسی کارشناسی پروژه سپهتن در گذشته و ادامه آن در آینده پرداختند.
مداح رئیس کارگروه پروژه سپهتن در ابتدا به ارائه گزارش خلاصه ای از اجرای این پروژه در گذشته و برنامه های آتی کارگروه پرداخت و گفت: مصوبه ای که اخیرا شورای اقتصاد تصویب کرده است از سوی وزارت نفت و شورای بهینه سازی مطرح شده و مقرر شده است که 350 هزار ناوگان کامیونی به سامانه سپهتن مجهز شوند. مدل اجرایی به این نحو است که سرمایه گذارانی از بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کنند و ازمحل صرفه جویی ایجاد شده درآمد کسب کنند.
او افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهور، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت پخش فرآورده های نفتی در قالب یک کارگروه فعال هستند.
مداح با بیان اینکه مراحل کاری که اکنون کارگروه در نظر دارد آماده سازی اسناد و مدارک است، گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد، اسناد و قراردادها باید در کارگروه مورد تصدیق قرار گیرد. فرآیندهای کاری را پیگیری میکنیم. مانند شرایط حضور در مناقصه، قرارداد و روشی که سرمایه گذار باید آن را اجرا کند.
او با بیان اینکه در مصوبه زمان سه ساله ای برای یافتن سرمایه گذاران داده شده است،گفت: نصب دستگاه GPS روی کامیونها شرایط خاص خودش را دارد و باید مراکزی را پیش بینی کنیم تا کامیون داران به آن مراجعه کنند. تولید و نصب دستگاه GPS در تعداد بالا و بسیاری موارد دیگر که باید لحاظ شود.
کلاهی: حضورشان در پنل چالشی که انتقاداتی هم به نحوه اجرا و تصمیم گیریهای این پروژه وارد می شود جسارتی می خواهد که در کمتر دولتمردی سراغ داریم.
کلاهی ضمن قدردانی از حضور جناب آقای مداح به رغم اینکه پنل چالشی است و احتمال طرح انتقاداتی وجود دارد، به روال تاریخی اجرای پروژه سپهتن اشاره کرد و گفت: ابتدا قرارداد انحصاری با یک شرکت بسته شد که پس از انتقادات و پیگیری های متعدد سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی، فراخوانی منتشر شد و به دنبال آن 6 شرکت دیگر هم وارد فرآیند شدند. در حالیکه شرکت اولیه کار نصب را آغاز کرده بود و از شش شرکت دیگر از نظر زیرساختی بسیار جلوتر بود و همین زمینه برای رقابت ناسالم میان شرکت ها را ایجاد کرد.
پرویزیان ضمن تشکر از برگزارکنندگان رویداد دات راینکس که فرصت گفتگو در خصوص پروژه سپهتن را فراهم ساختند، گفت: در فاز اتوبوس ها نتوانستیم وارد شویم زیرا شرکتی که زودتر از بقیه و در ابتدا قرارداد بست از ما جلوتر اقدام کرده بود و رئیس وقت پلیس راهور نیز به دلایل نظارتی معتقد بود که باید دستگاه GPS اتوبوس ها را فقط یک شرکت تولید کند. ولی در بخش کامیون ها به خصوص نوسازی ناوگان با همکاری مهندس مداح توانستیم حدود 18 هزار دستگاه تولید کنیم.
او گفت: به رغم تلاش های سازمان راهداری و تمهیداتی که در نظر گرفته شد، به دلیل ماهیت پروژه که بین سازمانی بود با مشکلات بسیاری مواجه شدیم تا جاییکه پروژه متوقف شد و ضرر و زیان های بسیاری را به بخش خصوصی تحمیل کرد.
او به نکاتی اشاره کرد که در گذشته عامل شکست پروژه سپهتن شد ولی مرور آنها برای پیشبرد پروژه در آینده مفید خواهد بود. پرویزیان افزود: قرارداد سه جانبه ای بین یک شرکت و سازمان راهداری و پلیس راهور قبل از مصوبه هیات وزیران منعقد شد و کار را برای شرکت هایی که بعدا طی فراخوان به پروژه پیوستند دشوار ساخت. همینطور عدم همکاری وزارت نفت در پروژه سپهتن یکی از نکات اساسی بود. زیرا در مصوبه قید شده که 75 درصد هزینه های این پروژه را باید وزارت نفت بدهد که به طور عملی از این کار سر باز زد.
پرویزیان به نقش پلیس راهور در این پروژه اشاره کرد و گفت: حضور پلیس موجب می شود که کار امنیتی شود. سازمان راهداری توانمندی و وجهه لازم برای رسیدگی و اجرا را دارد و نیازی به نقش نظارتی و اجبار پلیس نیست. همین مسئله امنیتی کردن پروژه ناخودآگاه مقاومت در راننده ها را در پی داشت.
شیران نیز در ادامه با بیان اینکه چنین پروژه ای در دنیا مشابه های زیادی ندارد و آن را نشانه بلندپروازی مسئولان دانست و گفت: از نکات مهم در فرآیند شکل گیری پروژه ملی سپهتن ترکیب تیم اجرایی و تصمیم گیری است که شامل کارفرما که اینجا سازمان راهداری است و بعد شرکت های فنی که بیشتر در حوزه سخت افزار فعال هستند، می شود. چنین پروژه هایی نیاز به تیم مدیریت پروژه، تیم فرهنگ سازی و غیره دارد تا مصرف کننده و کاربران یعنی رانندگان کامیون و اتوبوس مقاومت نکرده و موضع گیری نکنند.
به گفته وی، نکته بعدی نگاهی است که به پروژه های ناوبری وجود دارد که آن را منحصر به خرید سخت افزار و محصول میدانند. در صورتیکه این پروژه ها بیشتر بر ارائه سرویس استوار هستند.
شیران سپس به سه سرویسی که می توانست در سپهتن موثر باشد، اشاره کرد و گفت: سه سرویس جلوگیری از قاچاق سوخت، کاهش تصادف و ایمنی حمل و نقل و ساعت کار راننده که هر سه در دنیا مرسوم هستند، می توانستند محور پروژه سپهتن باشند، ولی در عمل تمرکز را بر نصب دوربین و تجهیزات دست و پا گیر گذاشتند.
در ادامه حاضران در پنل به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود اجرای پروژه سپهتن در آینده و جلوگیری از اشتباهات تکراری عنوان کردند. پرویزیان در این خصوص گفت: پیشنهاد میکنم در کارگروه از حضور نماینده تولیدکنندگان و سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی استفاده شود و حمایت از تولید و توانمندی بخش خصوصی را مبنا قرار دهید.
شیران ضمن قدردانی از روحیه انتقادپذیر آقای مداح گفت: در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منتشر می شود. پیشنهاد میکنم آمارهای بهره وری هم از لیست موارد امنیتی خارج و منتشر شوند. ضمن اینکه انتقادها جهت بهبود روندهاست تا بخش خصوصی با مشارکت در تصمیم گیری ها در اجرای صحیح پروژه نیز یاری کنند.
کلاهی هم در پایان پیشنهاد کرد: به پروژه ها به شکل نیازسنجی نگاه شود به این ترتیب که قرار است با اجرای این پروژه نیاز چه کسی در کجا مرتفع شود. این دیدگاه کارآمدتر خواهد بود و نتیجه بهتری را هم نصیب هر دو طرف بخش خصوصی و دولتی میکند.
کلاهی تاکید کرد: حضور بخش خصوصی در کارگروه یک نیاز برای اتخاذ تصمیمات درست است چون در نهایت اجراکننده طرح ها و تصمیمات بخش خصوصی است.
ایده شوی دات راینکس با هدف ایجاد بستر برای ایده پردازی در حوزه ناوبری و موقعیت یابی بر اساس نیازهای فعلی و آینده کشور به صورت مجازی با همت سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی و سازمان فضایی از شنبه دهم تا دوشنبه دوازدهم خرداد ماه در حال برگزاری است.