گفتگو با میثم صالحی عضو هیات مدیره سندیکا|اینترنت اشیاء جهش طلایی در صنعت فاواست

99. 07. 20
بازدید: 2876

میثم صالحی عضو هیات مدیره سندیکا شناسایی و مکان یابی رادیویی

جهش طلایی صنعت فاوا، اینترنت اشیاء است که تشکل های این حوزه از جمله سندیکای شناسایی و مکانیابی می توانند با بستر سازی مناسب و ایجاد اتحاد در میان اعضاء، عاملی برای هم افزایی و ارزش آفرینی در این صنعت شوند.

به گزارش روابط عمومی سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، میثم صالحی اینترنت اشیاء (IoT) را یک جهش طلایی و یک فرصت دانست و گفت: بیل گیتس می‌گوید گاهی فرصت‌هایی رخ می‌دهد که اگر از اول با آن‌ حرکت کنیم، موفقیت و ثروت با خود می‌آورد. جهش طلایی صنف ما اینترنت اشیاء است. فناوری است که شروع شده و باید با آن همراستا شویم و حرکت کنیم تا ما نیز بتوانیم در سال های آتی حرف های مهمی در این حوزه داشته باشیم.

او با بیان اینکه سندیکا با توجه به رویکرد کاری و فلسفه وجودی‌اش که می بایست اعضا را دور هم جمع کند، می‌تواند بستری برای هم افزایی باشد، گفت: با ورود تشکل و راه اندازی کنسرسیوم پروژه ها ادغام می شود و اینگونه ارزش آفرینی در مدت زمان کوتاه‌تری روی می دهد. اگر بتوانیم با همراهی یکدیگر کنسرسیوم منطقی و شفافی را بر بستر سندیکا به دست آوریم یک برند کشوری و جهانی درست می‌شود، همانطور که نانو در کشور ما در دنیا سرآمد است.

صالحی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای گذار از دوران بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها و کرونا پرداخت و افزود: اجتناب از سرمایه گذاری بلندمدت که بازگشت سرمایه بیشتر از سه سال دارند، ایجاد سبد کسب و کاری با ریسک غیرهم سو که اگر یکی از محصولات یا پروژه‌ها انتظارات را برآورده نکرد، دیگری بتواند آن را پوشش دهد.

او به بازطراحی مدل کسب و کار با نگاه بر تاثیرات تغییرات دیجیتالی بر کسب و کارها است که در شرکت های بسیاری اجرا شده اشاره کرد و گفت: در مدل‌های کسب و کار امکان راه اندازی فروشگاه های اینترنتی، دورکاری نیروهای انسانی، جمع آوری نیازهای کارفرما از طریق الکترونیکی و مذاکرات و جلسات در فضای مجازی و تلفنی مطرح هستند. هر چقدر بتوانیم این تحولات را در کسب و کار دیجیتالی مان ایجاد کنیم، مفید است. لازم است کسب و کارها اتاق فکری راه اندازی کنند تا ضمن بازطراحی مدل کسب و کار، برنامه‌ها و مدل های درآمدزایی‌ را بر بستر دیجیتال نیز منتقل نمایند.

او تاکید کرد: در بازطراحی مدل کسب و کار باید رویکرد بومی سازی کردن کالاهایی که ما را از واردات مستقل می‌کنند و نیز مردم محور کردن کسب و کارها را در نظر داشته باشیم.
صالحی از پنجره فرصت رکود اقتصادی بین المللی گفت که با بهره برداری از این موقعیت می‌توانیم تجربه و تکنولوژی را وارد کشور کنیم. کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند و دچار رکود اقتصادی شده اند در این شرایط حاضرند تجربه و تکنولوژی‌شان را ارزان‌تر بفروشند و شرکت های ما می توانند از این فرصت استفاده کرده و تولیداتشان را تقویت کنند.

او با بیان اینکه تامین مالی بانکی برای سرمایه در گردش کالایی برای شرکت‌ها موثر است، گفت: کسب و کارها از بانک‌ها تامین مالی بگیرند ولی نرخ موثر سود سالیانه آن نباید از متوسط نرخ تورم بالاتر باشد. این بر آن دسته از کالاها و مواد اولیه موجود در شرکت‌ها یا مواد و کالای در شرف واردات تاثیرگذار است. بانک‌ها باید به تولید کمک کنند و دست از سرمایه گذاری در ملک و امور غیرتولیدی بردارند. چیزی که سال‌هاست اقتصاددان فریاد می‌زنند. آن‌ها باید این پول را به شرکت‌ها و کسب و کارها بدهند، شرکت‌هایی که ارزیابی شده اند و قابلیت به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور را دارند.

میثم صالحی با بیان اینکه حرکت به سمت تولید کالاهای وارداتی بحثی قدیمی است. باید دید در چه کالاهایی می‌توانیم خودکفا شویم تا وابستگی از درآمدهای نفتی کاهش یابد، گفت: همانطور که پیش تر گفتم کسب و کارها باید در اتاق های فکر بررسی کنند چه کالاهای وارداتی هستند که توان تولید آنها در داخل وجود دارد، دست به تولید همانها بزنند. برای مثال ما توانسته‌ایم در شرکت خودمان تجهیزاتی را در ایران در حوزه RFID بومی سازی کنیم.

او با اشاره به اینکه باید از "کسب و کارهای دولت محور" به سمت "کسب و کارهای مردم محور" برویم، گفت: دولت بر اساس هر آنچه که گفته شد و همه می‌دانیم، بنیه‌ای عالی ندارد. در حال حاضر بدنه دولت به لحاظ نقدینگی و بودجه کشوری بسیار ضعیف است بنابراین باید سمت و سوی فعالیت اقتصادی خود را از سمت دولت به سمت مردم تغییر دهیم.

تمرکز ما در مسئولیت اجتماعی باید روی اشتغال زایی و رفع فقر باشد. علاوه بر تمام چیزهای روتین و کلیشه‌ای و البته مهم که همه می‌دانیم مثل حفظ محیط زیست و... باید به سمت اشتغال زایی حرکت کنیم زیرا دولت متاسفانه نمی‌تواند به تنهایی مشکل بیکاری را رفع کند. اگر ما مولد خوبی باشیم، نقشی از آن را می‌توانیم اجرا کنیم. حداقل خودمان به جمع بیکارانی که رو به فزونی بر دوش‌ دولت هستند، اضافه نمی‌شویم!