شرکت دلفین در حوزه ITS و هوشمندسازی ناوگان خودرویی در حال فعالیت است. این شرکت نرمافزار مدیریت ناوگان و سختافزار ردیاب خودرویی را در حوزه خودروهای سازمانی و شخصی ارائه میدهد.
مدیرعامل شرکت دلفین در گفتگو با روابط عمومی سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی در رابطه با فعالیتهای این شرکت، گفت: بازاری که در آن فعالیت داریم هر دو بخش B2B و B2C را شامل میشود. در حال حاضر شرکت دلفین یکی از تولیدکنندگان ردیاب خودروی ایرانی است و نرمافزار ارائه شده نیز طراحی تیم فنی همین شرکت است که در شهر اصفهان مستقر شده، نقطه قوت فعالیتهای این شرکت این است که کلیه راهکارها و محصولات ارائه شده بومی هستند.
محمدمهدی شیران پیرامون چالشهای موجود بر سر راه فعالیتهای این شرکت، تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که میتوان به آن اشاره کرد، تغییرات لحظهای قیمت ارز است، به این دلیل که بسیاری از قطعات استفاده شده در سختافزارهای تولید شده، خارجی بوده و نوسانات قیمت ارز باعث ناپایداری قیمتهای محصولات شده است.
وی تاکید کرد: از طرفی تحریمهای اقتصادی موجود سبب شده است که در طراحی نرمافزار و اپلیکیشن ردیابی ارائه شده به مشتریان محدودیتهای زیادی وجود داشته و از بسیاری از تکنولوژیها محروم باشیم. به عنوان مثال با وجود اینکه بخش زیادی از مشتریان ما از گوشیهای موبایل Apple با سیستم عامل IOS استفاده میکنند، ما نمیتوانیم اپلیکیشن ردیابی را بر روی این سیستم عامل ارائه دهیم. البته این موضوع، تنها یک مورد از مشکلاتی است که تحریمهای نرمافزار برای ما ایجاد کرده است. همچنین علیرغم اینکه فرصتهای بسیار خوبی برای صادرات داشتهایم، انتقال پول و محدودیتهای موجود ما را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است.
شیران اظهار کرد: با توجه به شعار امسال که به رفع موانع تولید اشاره دارد، به نظر میرسد اولین قدم در موانعزدایی برای تولیدکنندگان، رفع تحریمهای اقتصادی باشد. چراکه، نوسانات قیمت ارز مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است. از طرفی، قاچاق محصولاتی چون ردیاب خودرویی شرایطی را ایجاد کرده است که واردات غیررسمی خود به یک مانع بزرگ برای تولیدکننگان تبدیل شود. محصولات وارد شده و ارائه دهندگان آنها دامپینگ ایجاد کرده و بازار را با محصولات چینی و اروپایی از آن خود کردهاند.
وی ادامه داد: به همین دلیل فضایی برای محصولات ایرانی وجود ندارد. شاید بتوان گفت پیادهسازی قانون رجیستری برای تمامی محصولاتی که از سیمکارت برای انتقال داده استفاده میکنند، بتواند راهگشای این مسیر باشد. از طرفی اگر شرکتها برای خرید محصولاتی مثل ردیاب خودرویی موظف به خرید دستگاهها و نرمافزارهایی باشند که مجوزهای داخلی امنیتی را دریافت کردهاند، میتواند برای تولیدکنندگان داخلی یک مزیت رقابتی محسوب شود.
شیران افزود: در کشور ایران بیش از 25 میلیون خودرو سبک و سنگین موجود است. در نتیجه با اطمینان میتوان گفت که بازار بالقوه چشمگیری برای ارائه دهندگان ردیاب خودرویی و نرمافزار مدیریت ناوگان وجود دارد. با توجه به آمار غیر رسمی، تنها 2 میلیون تعداد خودرو تاکنون هوشمند شدهاند که خود نشان دهنده این است که این بازار بالقوه توانایی بالایی برای بالفعل شدن نیز دارد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی موارد عنوان شده اثرات منفی شدیدی بر کسبوکار ما داشته است، عنوان کرد: بسیاری از مشکلات عدیده ما به دلیل تحریمهای اقتصادی موجود است. از طرفی کرونا در این دو سال اخیر، باعث شد علیرغم وجود هزینهها مانند قبل و حتی در مواردی بیش از پیش، درآمد ما کاهش پیدا کند.
شیران در ادامه، گفت: تنها نکته مثبتی که کرونا برای کسبوکار ما داشته است ایجاد فرهنگ دورکاری بود که متاسفانه آن هم فقط در مورد تعداد کمی از کارمندان صدق میکرد به این دلیل که بخش زیادی از وظایف کارمندان شرکت ما به صورت حضوری است و نمیتوان آنها را دورکار کرد.
وی افزود: شرایط اقتصادی صنعت ما نیز همانند کل کشور، رو به وخامت است. علیرغم بازار داخلی خوبی که برای این محصولات وجود دارد، به این دلیل که محصول ما یک محصول اولیه نیست، بسیاری از مشتریان بالقوه هیچ تمایلی برای خرید ندارند. در واقع آنها ترجیح میدهند که نیازهای اولیه خود را رفع کنند. چراکه، شرایط اقتصادی موجود به آنها این اجازه را نمیدهد که از نیازهای اولیه پا را فراتر بگذارند.