روابط عمومی سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی با هدف حمایت از شرکتهای دانشبنیان عضو سندیکا شرایطی را فراهم کرده که این شرکتها بتوانند بدون صرف هزینهای با خبرگزاری آنا مصاحبه داشته و از فعالیتهای شرکت و خدمات خود بگویند.
پیرو همین موضوع، مصاحبه شرکت دانشبنیان دلفین آپادانا با خبرگزاری آنا در ادامه آمده است:
به گزارش روابط عمومی سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی، به نقل از خبرگزاری آنا، اینترنت اشیا یکی از فناوریهای نوینی است که طی سالهای اخیر به حوزههای بسیاری نفوذ کرده است. این فناوری بیش از ۱۰ سال پیش با پایهریزی سیستم GPRS برای سیمکارتها و مدیریت از راه دور خودرو متولد شد. جیپیآراس به معنی سرویس بسته امواج رادیویی است که به کاربران شبکههای موبایل ۲G و ۳G اجازه انتقال بستههای دیتا را میدهد. وقتی این فناوری توأم با فناوری GPS در کنار سختافزارها و تجهیزات خاصی روی خودرو نصب میشود، این امکان را به صاحبان ناوگان خودرو میدهد که موقعیت وسایل حملونقل خود را روی سایت یا اپلیکیشنی مشاهده کنند.
حال یکی از شرکتهای دانشبنیان عضو سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی موفق به توسعه سیستم ردیابی خودرو شده که علاوه بر موقعیت خودرو، اطلاعات دیگری مانند میزان مصرف سوخت، وزن خودرو، تشخیص هویت راننده و میزان زمان رانندگی را در اختیار صاحبان ناوگان خودرو میدهد. تمرکز تخصصی این شرکت در حوزه مدیریت از راه دور ناوگانهای حمل و نقل است با این حال در تمام حوزههای هوشمندسازی ناوگان فعالیت کرده است. به گفته محمدمهدی شیران، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان؛ «نزدیک به ۱۱ سال در حوزه ردیاب خودرو فعالیت داریم و سختافزارها و نرمافزارهای بسیاری را توسعه دادهایم. سبک کار ما به شکل راهحلمحور با نگرش "اند تو اند سولوشن" یا صفر تا صدی است، به این معنی از تعریف و تحلیل پروژه تا طراحی سیستم، پشتیبانی و اجرای آن با استفاده از فناوری و نوآوری انجام میشود.»
۲۵ هزار خودرو مجهز به فناوری ایرانی
رهیابی با ردیابی تفاوت دارد، در رهیابی آدرسی به سیستم داده میشود تا بهترین مسیر برای رسیدن به آن مشخص شود، معمولا پنل تصویری نیز در نزدیکی راننده قرار میگیرد تا مسیر را نشان دهد. ردیابی فناوریای یکطرفه است که اطلاعات تجمیعشده را به سوی یک سرور ارسال میکند. این شرکت دانشبنیان با بهکارگیری فناوریها و نوآوریها درصدد حل و رفع مشکلات ناوگان حمل و نقل برمیآیند و زنجیره مشکل را از ابتدا تا انتها پیگیری میکنند. تاکنون با استفاده از این رویکرد در ۱۲ حوزه مختلف راهحلهای اختصاصی برای مشتریان سازمانی و شخصی ارائه شده است.
شیران میگوید «اطلاعاتی که سیستم ردیاب خودرو به سرور ارسال میکند به روشهای متنوعی استفاده میشود. برای مثال صاحب یک شرکت حملونقل با استفاده از این سیستم میتواند موقعیت خودروهای خود را در سطح کشور تحت نظر داشته باشد. این سیستم میزان پراکندگی خودروها را نیز نشان میدهد. حدود ۲۵۰ مشتری سازمانی و شخصی از سراسر کشور داریم و ۲۵ هزار خودروی سنگین و سبک در کشور از سیستم ردیاب خودروی ما استفاده میکنند.»
نصب پنل ردیابی چگونه است؟
در توسعه و طراحی برخی از ماژولهای این سیستم ردیابی ایرانساخت از مهندسی معکوس استفاده شده چراکه برای ارتباط با ESU خودرو یا کامپیوتر خودرو به سختافزارها و نرمافزارهای خاصی نیاز است. ماشینهای داخلی در حجم بالایی تولید میشوند بنابراین سیستم ESU مخصوص خود را دارند و بر اساس آن باید یکپارچهسازی شوند. مهمترین نکته در این سیستم ردیابی ارائه گزارش خاص نرمافزاری و پشتیبانی است که قادر به ارائه گزارش لحظهای به شرکتهای صاحب ناوگان است. اگر مدیریت از راه دور خودرو به دست شرکتهای خارجی انجام شود چنین امکانی وجود ندارد چراکه به دلیل تحریمها شرکتهای خارجی به ایران خدماتی ارائه نمیدهند. نصب این سیستم ردیابی بسیار آسان است و میتوان آن را هر جایی از خودرو که به برق دائم موتور متصل باشد، نصب کرد. این دستگاه طوری نصب میشود که در چشم انظار نیست، درواقع به صورت مخفی نصب میشود.
مزایای محصول ایرانساخت به نمونههای خارجی
کمترین هزینه نگهداری سیستمهای ردیابی خارجی بین پنج تا ۱۵ دلار است که با احتساب قیمت دلار در کشور بسیار بالاست و صرفه اقتصادی برای کسبوکارها ندارد. این در حالی است که سیستمهای ردیابی ایرانی با ۱۵ هزار تومان کار میکنند، این اختلاف قیمت کفه ترازو را به نفع محصول ایرانی پایین میآورد. با این حال اختلاف قیمت در حوزه تجهیزات سختافزاری سیستمهای ردیابی ایرانی و خارجی کمتر است چراکه اکثر قطعات این سیستمها از کشورهای خارجی وارد شده و در کشور مونتاژ میشوند. درواقع اختلاف قیمت در این حوزه حدود ۳۰ درصد است. سیستمهای ایرانی از نظر خدمات ارزانتر از رقبای خارجی به شمار میروند، همچنین خدمات پس از فروش و گارانتی به مشتریان ارائه میدهند که در این ویژگی در خصوص محصولات خارجی وجود ندارد.
شرکتهای دیگری در کشور در حوزه سیستم ردیابی فعالیت میکنند و هر یک جایگاه خود را در بازار دارند. سیستم ردیابی این شرکت دانشبنیان جامعیت بالاتری دارند، تنوع محصولاتشان بیشتر است و خدمات پس از فروش باکیفیتی نیز به مشتریان ارائه میدهند. این شرکت دانشبنیان در حوزه سیستمهای ردیاب سازمانی مجموعهای از سنسورها مانند حسگر وزن، دما و رطوبت ارائه میکند. این سنسورها بسته به نیاز مشتری در خودرو نصب میشوند و اطلاعات را به مرکز یا سرور ارسال میکنند. برای مثال حسگر رطوبت و دما در خودروهای حمل مواد غذایی به کار میرود.