گروه ویونا در سال ۱۳۸۴ در حوزه شبکه و مخابرات فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۸۹ با نام «شرکت میزبان داده ویونا» به شماره ثبت ۵۷۷۱ و مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانهای کشور ثبت شد.
پس از تلاش در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه محصولات متنوع، سرانجام محصولی نوین با عنوان «ردپو» را از سال ۱۳۹۵در حوزه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط با ناوگانهای حمل و نقل و لجستیک ارائه کرد.
روابط عمومی سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی، گفتوگویی با بابک حدادی مهربان، مدیرعامل شرکت میزبان داده ویونا ترتیب داده است که در ادامه میآید:
در حال حاضر با چه مشکلاتی در مسیر فعالیت کاری خود مواجه هستید؟
در سالهای اخیر با توجه به گسترش روز افزون فناوری و در دسترس بودن آن به صورت عمومی، امکانات بسیار متنوع و قابل توجیه برای سازمان ها مهیا شده است. اما در قیاس با روند بینالمللی، استقبال متناسب (شاید به دلیل عدم معرفی صحیح) نسبت به فناوریهای نوین از سمت سازمانها و شرکتهای ایرانی صورت نگرفته و در کنار آن اپراتورهایی که موظف به فراهمسازی بسترهای ارتباطی می باشند، در گاهی موارد نیز به دلیل ارائه خدمات با کیفیت نامرغوب، سبب نارضایتی بخشی از مصرف کنندگانی میشوند که پس از تلاشهای فراوان، به فناوریهای نوین اعتماد کردهاند.
با توجه به شعار امسال چه پیشنهادی برای بهبود اوضاع خود و سایر همکارانتان دارید؟
در مطالعه بازارهای بین المللی در شرایط ایدهال، دسترسی صحیح به اطلاعات، کاربریسازی آنان و رقابت در فضای تجاری سالم از جمله مواردی است که نیاز به توسعه آنها در کشور به همت افراد فعال در این زمنیه احساس میشود. اما در مقابل نبود قانونگذار مرجع، همکاریهای جزیرهای، غیرشفاف بودن بازار و در برخی موارد سواستفاده از اعتماد صاحبان کسب و کارهای حمل و نقلی، مواردی است در سالهای اخیر بیشتر با آنها مواجه شدهایم، به نظر میرسد قبل از هرچیز باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.
چه تحلیلی از وضعیت موجود بازار دارید؟
مقایسه سالهای اخیر نشاندهنده افزایش آگاهی عمومی به فناوریهای مرتبط با مدیریت ناوگان حمل و نقلی نسبت به گذشته است. همچنین با حضور شرکتهای همکار این خوشحالی کاملا قابل دریافت است که هر یک به نوبه خود در حال معرفی ابزارهای نوینی هستند. اما جای شرکتهایی که به صورت تخصصیتر در زمینه مدیریت وسایل نقلیه و ارتباط آن با عامل انسانی به منظور افزایش ایمنی جادهها و کاهش هزینههای عملیاتی شرکتها، فعالیت کنند، خالی است و امید است در آینده کسب و کارهای همکار هر یک پا را فراتر از ردیابی صرف قرار دهند و از دانش روز جهت غنی کردن ابزارهای خود بهرهمند شوند.
فکر می کنید عواملی مانند تحریمها، کرونا و سایر موارد تا چه حد روی روند فعالیتهای شما تاثیر گذاشته است؟
با فراگیری کرونا، جریان های مالی در سراسر دنیا با انقباض جدی روبرو شد. در صنعت حمل و نقل نیز به تبع میزان درخواست سفر و جابجایی، کاهش فراوانی پیدا کرد که البته به سرعت در حال برگشت به دوران قبل از کرونا است. اما عاملی که بیشتر بر روی صنعت حمل و نقل کشورمان تاثیر گذاشته، عدم دسترسی به ناوگان روز دنیا و به دنبال آن فرسودگی وسایل و کاهش میزان اطمینان، عدم حضور شرکتهای خودروساز معتبر بینالمللی و در عوض حضور شرکتهای تولید کننده کشندههای چینی که متاسفانه فاصله زیادی با استانداردهای بینالمللی دارند و در مقیاس کلان مناسبات سیاسی که سبب دور شدن ترانزیت از مرزهای ما شده که باعث رشد رقبای ما در منطقه و کوچکتر شدن سفره شرکتهای ایرانی شده است که قطعا این امر از اثرات تحریمهاست.
با این اوصاف، شرایط اقتصادی حوزه را چگونه میبینید و چه پیشنهادی برای بهتر شدن آن دارید ؟
در ادامه پرسش قبل در خصوص شرایط حال حاضر، برطرفسازی هر یک از موارد فوق طبیعتاً تاثیر بسزایی در صنعت حمل و نقل خواهد داشت. خوشبختانه دانش مدیریت حمل و نقلی غنی و با قدمت، مسیرهای ترانزیتی بسیار بصرفه، زیرساختهای جادهای مناسب، بنادر و پایانههای مرزی متعدد سبب مستعد بودن ما در حوزه حمل و نقل است. اما بهترین شرایط نیز نیاز به توجه، نگهداری و رشد دارد. چراکه در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، عدم رشد باعث از بین رفتن منابع میشود.
فکر میکنید انجام فعالیتهای تشکلی تا چه حد روی بهبود روند فعالیتهای شما اثرگذار است؟
حضور انجمنها برای توجیه تصمیمگیران، چانهزدنها و مقابله با جریانات نادرست کارساز است، اما در این خصوص لزوم فعالیت جدیتری احساس میشود. جای انتظار است با توجه به حمایتهای شرکتها از تشکلها، آنها نیز در مقابل به علت برخورداری از تاییدیههای دولتی و اعتبار بخش خصوصی، ارتباطهای موثری با صنایع برقرار کنند و خود نیز به عنوان تنظیمکننده و قانونگذار، ناظر بر فعالیت شرکتها باشند تا از بروز اشتباهات و از بین رفتن اعتماد صاحبان کسب و کار جلوگیری به عمل آورند.
انتظارات خود را از سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی بیان کنید.
امید است با توسعه فعالیت خود، بهبود جریانهای آموزشی، فراهمسازی منابع بینالمللی و دانش روز، ایجاد ارتباط و حضور در نمایشگاههای بینالمللی، معرفی مناسبتهای جهانی و حضور در جلسات رایزنی با دیگر کشورها در جوار اتاقهای بازرگانی، فرصتهای بیشتری برای آشنایی و مشارکت شرکتهای ایرانی با دیگر کارفرمایان صورت گیرد.
تنها راه رشد هر مجموعهای از مسیر توسعه ارتباطات و در کنار آن ساخت مهارتها و در نهایت ایجاد مزیت رقابتی است. امید است با فعالیت بهتر سندیکا و تلاش شرکتها در خصوص غنی کردن خود، شاهد آینده درخشانی در این حوزه باشیم و بتوانیم خدمات مهندسی خود را با افتخار صادر کنیم.