به واقع اینترنت اشیاء یا همان IOT چیست؟ و کجاست؟ آیا ما آن را به راحتی میبینیم؟ چه درکی از مزیت های آن داریم؟ اصلا آیا اینترنت اشیاء برای ما مزیتی دارد؟ آیا دنیای جدید ارتباطات را دگرگون می کند؟ اطلاعات در همه جا هست، در خانه، محل کار، خیابان و عملا در تمام جنبه های زندگی روزمره. سئوالات مطرح شده در خصوص اینترنت اشیاء یا همان اصطلاح IOT است.
یافتن یک فضای پارکینگ خالی در طی ساعات شلوغی، یک مسئله رایج در بسیاری از شهرها است. برآورد می شود که 30 درصد ازدحام ترافیک روزانه در مناطق مرکز شهری، ناشی از جست و جوی فضای پارک برای خودروها بوده و اینکه راننده به طور متوسط 8 دقیقه را صرف یافتن فضای پارک می کند. حال راهکار چیست؟
بهتازگی تعداد بسیاری از موارد منتشر شده جالب در حوزه اینترنت صنعتی اشیاء (IIoT)، (مانند کنترل تجهیزات صنعتی، مدیریت مالکیت صنعتی، تولید هوشمند، کارخانه هوشمند) توجه روزافزون جامعه آکادمیک و صنعت را به خود جلب کرده است. IIoT، تکنولوژی است که به وسیله آن هر چیزی در صنعت، با یکدیگر ارتباط و تعامل برقرار میکند.
اینترنت اشیاء که برای نخستین بار در سال 1999 میلادی توسط کوین اشتون، مورد استفاده قرار گرفت، جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی از جمله اشیاء برای خود، هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را مدیریت کنند. اینترنت اشیاء، فناوری پیشرفتهای است که در آن برای هر موجود، قابلیت ارسال داده از طریق اینترنت و یا اینترانت فراهم میشود.
فناوری های بسیاری برای تشخیص هویت از طریق فرکانس رادیویی وجود دارد. این مقاله تفاوت بین شناسههای فعال (Active Tags)، شناسههای غیرفعال (Passive Tags) و تفاوت بین سیستمهای فرکانس پایین (LF)، بالا (HF) و بسیار بالا (UHF) را مورد بررسی قرار میدهد. تکنولوژی تشخیص هویت از طریق فرکانس رادیویی موج بعدی در تکامل رشد دیجیتالی شدن است.
امروزه ایستگاه های آتش نشانی از مکان یاب های GPS استفاده می کنند. وقتی که زبانه های آتش از کنترل خارج شوند «آتش نشانان» تمامی تجهیزات خود را بسیج می کنند و استراتژی هایی را در پیش می گیرند تا آتش را به سرعت و در امنیت کامل خاموش کنند. کنترل و محدودسازی حجم عظیم آتش در مساحت های بالا نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده و تجهیزات کامل و بروز دارد.
سیستم کنترل دسترسی فیزیکی، سیستمی متشکل از نرمافزار و سختافزار و افراد (شامل پرسنل، نگهبان و غیره) بوده، که وظیفه اجرای سیاستها و قوانین عبور به محیطهای تردد (Access area) را به عهده دارد. دسترسی فیزیکی توسط فرد و یا خودرو میتواند به روشهای متفاوتی مانند پرداخت پول، تایید هویت و غیره صورت پذیرد.