سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی (RPICS)

با سندیکا بیشتر آشنا شویم...

اهداف و چشم انداز

اهداف و چشم انداز

اهداف و چشم انداز

اهداف، چشم انداز، ماموریت، برنامه های راهبردی و برنامه های عملیاتی سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی به شرح ذیل در اختیار عموم قرار می گیرد.
اعضای سندیکا

اعضای سندیکا

اعضای سندیکا

لیست اعضای محترم سندیکای "شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی" جهت اطلاع و نیز آشنایی با خدمات و محصولات هریک در اختیار عموم قرار داده شده است.
مزایا و شرایط عضویت

مزایا و شرایط عضویت

مزایا و شرایط عضویت

مشارکت و همفکری، هم افزایی مثبت به دنبال خواهد داشت، پس با عضویت در اتحادیه و یا سندیکای صنفی خود، باعث رشد و بالندگی صنف خود خواهیم شد.
فرم الکترونیکی عضویت

فرم الکترونیکی عضویت

فرم الکترونیکی عضویت

برای ارسال درخواست عضویت خود در این سندیکا، شما عزیزان می توانید از فرم الکترونیکی قرارداده شده استفاده نموده و اطلاعات خود را ارسال نمایید.

تابلوی اعلانات سندیکا

1402/06/20| 9:30 الی 11:00
1402/06/21| 14:00 الی 16:00
1402/06/26| 9:30 الی 11:00

جلسه کمیته صنفی و فنی

جلسه کمیته صنفی و فنی
1402/07/03| 9:30 الی 11:00

  بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال روز شنبه ۲ دی ماه با...

664

در روز چهارشنبه مورخ 24 آبان ماه 1402 مجمع عمومی سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی با حضور م...

786

به اطلاع می رساند پیرو برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی، در روز چهارشنبه م...

999

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک ن...

996

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک ن...

904

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک نمایید....

973

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک ن...

295

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک ن...

940

جهت دانلود و دریافت فایل نشریه اینجا کلیک نمایید....

924

سامانه سپهتن چه اشکالاتی دارد و چرا باید اصلاح شود؟

98. 10. 09
بازدید: 1837

سامانه سپهتن چه اشکالاتی دارد و چرا باید اصلاح شود؟در حالیکه همراه اول و ایرانسل تمام زیرساخت های ارتباطی کشور را در جاده های کشور بر مبنای GSM و GPRS و LTE فراهوام کرده اند هیچ ضرورتی نداشت به خاطر اینکه تعدادی اتوبوس و کامیون نزدیک پلیس راه اطلاعات به پلیس راه بدهند...

درحالی‌که همراه اول و ایرانسل تمام زیرساخت‌های ارتباطی کشور را در جاده‌های کشور بر مبنای GSM و GPRS و LTE فراهم کرده اند هیچ ضرورتی نداشت به خاطر اینکه تعدادی اتوبوس و کامیون نزدیک پلیس‌ راه، اطلاعات به پلیس‌راه بدهند به نام اینکه امنیت به خطر می‌افتد یک شبکه ارتباطی جداگانه و اختصاصی ایجاد شود.

به گفته گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل جاده‌ای معتقد است نگاه غالب به سامانه سپهتن به جای آن‌که مبتنی بر ایمنی باشد، امنیتی بوده است.

 روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: پروژه سپهتن به‌عنوان پروژه‌ای که قطعاً در کشور ارزش‌افزوده ایجاد کرده است باید نقاط ضعفش برطرف شود.

وی گفت:  به نظرم مهم‌ترین مسئله‌ای که پروژه سپهتن دارد این است که دولت شرایط فضای رقابت را باید در این پروژه ایجاد کند. زمانی که فضا رقابتی نباشد و فقط تعداد شرکت‌های محدودی این سامانه را تولید کنند، نمی‌توان این پروژه را در کل کشور توسعه داد.

وی افزود: باید از  صنف تجهیزات GPS و یا صنف تجهیزات الکترونیکی کشور پرسیده شود که آیا دولت در این زمینه فضای استانداردگذاری و رقابت را فراهم کرده است یا خیر؟

افشاری با بیان اینکه در کشورهای دیگر در این زمینه انحصاری وجود ندارد، گفت: در وزارت حمل‌ونقل برخی کشورها بیش از ۳۰ شرکت که قابلیت نصب دستگاه مربوطه را دارند دارای گواهی فعالیت هستند. متأسفانه در ایران شرایط به‌گونه‌ای است که در ادامه به انحصار منجر می‌شود.

افشاری در خصوص دومین مشکلی که این سامانه دارد، گفت: نگاه امنیتی به این طرح بوده است، درحالی‌که باید نگاه ایمنی، نگاه استاندارد گذاری و نگاه اقتصادی به این پروژه اضافه شود. درحالی که  طراحان این سامانه فکر می‌کردند حتماً دوربین باید باشد و راننده را ببینند اما اتوبوس یک دستگاه عمومی است که مردم از آن استفاده می‌کنند و وجود دوربین قابل توجیه است اما وجود دوربین در کامیون که ممکن است فرد و خانواده‌اش در آن باشند هیچ توجیهی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کجای دنیا دیده نشده است که دوربین در ناوگان نصب شود، گفت: این یک بدعت جدید بوده و پاسخ منفی خود را نیز گرفته است. از نظر کارشناسی، کاربرد دستگاه سپهتن، فقط رصد پیمایش وسایل نقلیه تجاری و رصد ساعت کار رانندگان حرفه‌ای حمل‌ و نقل عمومی است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود دستگاه سپهتن،‌ جعبه سیاه ناوگان است به نظرم حرف درستی نیست و یک کاربرد نادرست ناشی از عدم شناخت صنعت خودرو است. دستگاه ECU با همان کامپیوتر وسیله نقلیه است که همه‌چیز خودرو را رصد می‌کند و اگر حادثه‌ای رخ دهد می‌تواند به‌عنوان جعبه سیاه مورد بررسی قرار گیرد.

 این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای در خصوص سومین مشکل این سامانه گفت: ضعف بعدی نحوه پروتکل ارتباطی دستگاه سپهتن است. نباید به سمت پروتکل ارتباطی انحصارگرایانه مثل استفاده از فناوری DSRC برویم.

افشاری افزود: بنده شاهد بودم که زمان اجرای این طرح، از پروتکل DSRC استفاده می‌شود که در زمان خود برای آن کاربرد کاملاً منسوخ‌شده بود؛ بله این پروتکل در جای خود کاربرد دارد اما نه در اینجا و نه در این زمان.

وی گفت: به نظرم پروتکل ارتباطی باید GPRS و اینترنت  LTE باشد. اینکه اتوبوس و کامیون زمانی که به پلیس‌راه نزدیک می‌شود بخواهد با پروتکلی منسوخ‌ شده برای این کاربرد به نام DSRC ارتباط برقرار کند؛ یک ماژول پرهزینه را به سامانه تحمیل کرده که هم هزینه تمام‌شده را بالا می‌برد و هم شرایط انحصاری فنی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه این پروتکل باعث افزایش هزینه‌ها شده است، گفت: کسانی که به نام امنیت، تصمیم گرفتند برای این پروژه زیرساختی با قیمت بالا فراهم کنند به نظرم اشتباه بزرگی کرده‌اند و سرمایه هنگفتی را برای چنین زیرساختی که ضرورتی نداشته صرف کرده‌اند. درحالی‌که همراه اول و ایرانسل تمام زیرساخت‌های ارتباطی کشور را در جاده‌های کشور بر مبنای GSM و GPRS  و  LTE فراهم کرده اند هیچ ضرورتی نداشت به خاطر اینکه تعدادی اتوبوس و کامیون نزدیک پلیس‌ راه، اطلاعات به پلیس‌راه بدهند به نام اینکه امنیت به خطر می‌افتد یک شبکه ارتباطی جداگانه و اختصاصی ایجاد شود. امنیت مهم است اما راه‌حلش ایجاد شبکه اختصاصی انحصاری نیست.

این کارشناس در خصوص قیمت این سامانه گفت: عدم رقابت باعث شده قیمت دستگاه قبل از افزایش قیمت‌ها به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز برسد، درحالی‌که در فضای رقابتی و استفاده از پروتکل‌های استاندارد می‌توان قیمت دستگاه را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش داد و معتقدم انحصار شبکه ارتباطی و نبود رقابت در تولیدکنندگان این دستگاه، باعث شده است قیمت دستگاه به این مبلغ برسد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در ایران هستند که توان تولید این سامانه را دارند، گفت: به‌هرحال شرایط انحصار عدم قیمت رقابتی ایجاد می‌کند. پس نباید تولیدکنندگانی که این دستگاه‌ها را بر روی ناوگان نصب می‌کنند این‌قدر محدود باشند که با مشکلاتی همچون قیمت بالا مواجه شویم. به نظرم در ایران حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت ایرانی هستند که می‌توانند این کالا را تولید کنند اما با این شرایط، از ظرفیت این شرکت‌ها نمی‌توان استفاده کرد.

لینک خبر: https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-202528