کانال آپارات سندیکا               

حضور سندیکا در پنل هوشمندسازی صنایع معدنی

حضور سندیکای شناسا در پنل هوشمندسازی صنایع معدنی نمایشگاه ایران متافو 1404

امسال در حاشیه نمایشگاه ایران متافو 1404 با حضور دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی و تجهیزات نقشه‌برداری (سندیکای شناسا) و به همت انجمن صنفی کار فرمایی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی و حضور بزرگان صنعت در حوزه معدن و صنایع معدنی، یک پنل تخصصی با مشارکت شرکت ایمیدرو در سالن همایش‌های 35 نمابشگاه بین المللی برگزار شد.


حضور سندیکای شناسا در پنل هوشمندسازی صنایع معدنی نمایشگاه ایران متافو 1404

در این پنل، شرکت‌های عضو سندیکا با تجارب و پروژه‌های موفق و دستاوردهای شرکت‌های دیگر در حوزه هوشمندسازی در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد از جمله احیا، فولادسازی، فرآوری و گندله‌سازی آشنا شدند، این پنل که با هدف نمایش توانمندی‌های تخصصی شرکت‌های عضو، تبادل تجربه و ایجاد تعامل مؤثر میان صنعت و حلقه‌های تصمیم‌سازی برگزار شد در گزارشات جامع خود به دستاوردها و پروژه های چهار شرکت فعال در این حوزه پرداخت.

در این نشست، رئیس کمیته تحول دیجیتال در صنعت، رئیس هیأت‌مدیره انجمن تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنعت و معدن و رئیس هیأت‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی و یک نماینده از شرکت ایمیدرو حضور داشتند.

گزارش‌های ارائه شده در این پنل شامل دستاوردهایی مانند کاهش مصرف انرژی، افزایش تناژ تولید، بهینه‌سازی نرخ خروجی آهن اسفنجی، تثبیت میانگین کربن و بهبود پایداری فرآیندها بود؛ دستاوردهایی که به گفته مدیران واحدهای فولادی در خطوط تولید به صورت ملموس اکنون قابل مشاهده‌اند.

موضوع مدیریت و کاهش مصرف انرژی و راهکار برای ناترازی انرژی مسئله و چالش امروز کشور است از این‌رو شرکت‌های عضو سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری (شناسا) با ارائه راهکارهای خود در زمینه‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای اینترنت اشیای صنعتی (IIoT) و مانیتورینگ و کنترل مصرف انرژی و با استفاده از پلتفرم های طراحی شده و ادغام آنها با هوش مصنوعی (AI) آمادگی دارند تا با بهره‌برداران و متولیان امر در این حوزه همکاری نمایند.

اکنون این شرکت‌ها بر تولید راهکارهای نوین فناوری اطلاعات در حوزه‌های مجازی سازی، اینترنت اشیاء (IOT)، اینترنت اشیای صنعتی و هوش مصنوعی، با ارائه سامانه‌های نرم‌افزاری منحصربه‌فرد بومی، سخت‌افزارها و میان‌افزارها، متمرکز شده‌اند و در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی با پروژه‌های مختلف انجام شده دارای رزومه‌های ارزشمندی برای حل معضل ناترازی انرژی از آب و برق گرفته تا بهینه‌سازی مصرف سوخت را دارا هستند.


سندیکای شناسا اکنون در زمینه‌های فناورانه برای تسریع روند گسترش دانش تحول دیجیتال در کشور و با رویکرد:
• ارائه راهکارهای همکاری تیمی جهت درک، کشف، نوآوری و توسعه آینده تحول دیجیتال در کشور
• فراهم آوردن اتاق فکر تخصصی در بخش‌های مختلف فناوری تحول دیجیتال جهت ارتقاء نقشه راه کشور
• شناسایی چالش‌ها، تهدیدات و فرصت‌های پیش روی کشور در زمینه این فناوری‌ها
• شناسایی و رفع دغدغه‌های ملی و اجتماعی در خصوص امنیت، حریم خصوصی و حفظ اطلاعات شخصی و نهادها
• دستیابی تحول دیجیتال در دنیای فیزیکی جهت پوشش نیازهای اجتماعی، اقتصادی، زیست و سلامت
• بسترسازی مناسب جهت همکاری میان سازمان‌های دولتی و صنعتی کشور و نهادهای علمی و دانشگاهی
• تسهیل شرایط جهت مشارکت در پروژه‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی
• ارتباط مستمر با جوامع بین‌المللی جهت انتقال آخرین دستاوردها به داخل کشور و نیز معرفی موفقیت‌های ملی

فعالیت داشته و در تمامی رویدادهای که در حوزه‌های هوشمند سازی و تحول دیجیتال در صنعت، کشاورزی، معادن، سلامت و مسائل شهر و شهرنشینی و به خصوص در حوزه حمل‌وتقل و ناترازی انرژی بوده؛ حضوری اثر گذار دارد.

از این‌رو سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری (شناسا) از کلیه شرکت‌هایی که در حوزه‌های مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری آب و برق و سوخت و انرژی دارای راهکار و محصول هستند، دعوت می‌کند تا برای معرفی در استعلام‌های دریافت شده از بهره‌برداران و متولیان دولتی با دبیرخانه سندیکا تماس بگیرند.

بر این اساس از تمامی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دعوت می‌شود اطلاعات پروژه‌های اجرا شده خود را در حوزه‌های زیر برای دبیرخانه سندیکا ارسال نمایند:
🔹پروژه‌های تأمین و انتقال انرژی و تولید انرژی های تجدید پذیر
🔹مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی
🔹پلتفرم‌ها و محصولات مرتبط با مدیریت ناترازی انرژی
🔹ابتکارات آموزشی، مشارکتی و زیست‌محیطی
🔹نوآوری‌ها و فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های نوین


آیا هنوز صنعت ایران آماده پذیرش فناوری های تحول دیجیتال نیست؟

سه چالش بزرگ در جریان تغییر رویکرد صنعت برای تحولات دیجیتال در ایران وجود داشته است:
1- عدم شکل‌گیری مشارکت و همراهی بین بازیگران اصلی پروژه یعنی دولت، صنعت، نهادهای صنفی متخصص در این حوزه مانند سندیکای شناسا و اقدامات رسانه‌‌ای برای فرهنگ سازی و اکوسیستم فناوری و نوآوری است.

2- عدم توجه به شناسایی شرکت‌های متخصص واقعی و مشاوره با تشکل‌های فعال در این حوزه و برآورده نمودن انتظارات شرکت‌های متخصص و بها دادن و ارزش‌گذاری واقعی و تسهیل‌گری برای انتقال تکنولوژی از طرف دولت از جمله تخصیص ارز و مسائل گمرکی و بیمه‌ایی برای فعالیت این شرکت‌ها و اظهار نظرات و مصوبه‌ها و آئین‌نامه‌های دست‌وپاگیر و غیرفنی برای این مسئله است.

در این میان انتظار از دولت ایجاد زیرساخت و رگولاتوری است. انتظار بخش خصوصی یعنی بخش صنعت انتقال دانش فنی، احصا و طرح مسئله و میزبانی پایلوت‌هاست. انتظار از اکوسیستم فناوری اطلاعات فراهم کردن راهکارها و در نهایت انتظار سندیکا از نهادهای بالا دستی صنفی همچون اتاق بازرگانی، شکل دادن میز گفت‌وگو است. در واقع تشکل ها و سندیکا با حمایت اتاق بازرگانی باید نقش واسط بین شرکت‌های متخصص در این حوزه و دولت را بازی کند.

تحول دیجیتال باید از تفکر مدیران ارشد در صنعت و دولت آغاز شود و از این‌رو آموزش برای مدیران ارشد به دلیل اینکه تغییرات از آن نقطه شروع می‌شود، باید انجام شود. از این‌رو سندیکای شناسا طی فعالیت خود بارها رویدادهای آموزشی در این حوزه را برای مدیران صنایع برگزار نموده است.

3- چالش سوم عدم توجه به پروژه‌هایی در مقیاس کوچک و زودبازده به جای پروژه‌های بلندمدت و دیربازده است، چرا که برای پروژه‌هایی که زمان آن طولانی و هزینه آنها زیاد است رغبتی از سوی مدیران صنایع وجود ندارد و به همین جهت است که شرکت‌های عضو سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری (شناسا) با انجام پروژه‌های کوچک و متوسط هوشمند سازی در صنایع و در حوزه کشاورزی و حمل و نقل و سلامت توانسته‌اند اثربخشی هوشمند سازی و تحول دیجیتال را برای مدیران این صنایع مشخص کنند، چرا که وقتی یک پروژه زودبازده به نتیجه می‌رسد و مدیران نتایج را سریع‌تر لمس می‌کنند، بیشتر برای بهره‌مندی از فناوری انگیزه و رغبت پیدا می‌کنند.


سخن پایانی...

ما امروز در سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری (شناسا) معتفدیم با توجه به نیازهای مبرم کشور و صنعت به بهینه‌سازی و رفع مشکلات وضع موجود، صنعت و بهره‌برداران از سمت خودشان آماده پذیرش فناوری و تحول دیجیتال هستند؛ اما هر کدام به یک شکل و متناسب با نیاز خودشان، یعنی باید درخواست از سمت صنعت به سمت تحول دیحیتال بیاید و این بدان معناست که صنایع مختلف بتوانند موضوعات و مشکلات و چالش‌های خود را که شناسایی کرده‌اند، در فضای تعاملی با متخصصان تحول دیجیتال در میان بگذارند و راه‌حل و راهکار متناسب با همان مشکل از طرف شرکت‌های متخصص ارائه شود و طبیعی است که اگر از سمت شرکت‌های مجری در این حوزه با محصولات و راهکارهای از پیش طراحی شده و عمومی به سمت صنعت و بهره‌برداران برویم، به نتیجه نمی رسیم.

در واقع باید صنعت و فناوری و تحول دیجیتال به یک زبان مشترک برسند تا بتوانند با هم کار کنند و این دقیقا محلی است که نقش تشکل‌ها برای ارائه راهکارها و اعتماد و فرهنگ‌سازی برجسته و مهم می‌شود.

پیاده‌سازی تحول دیجیتال بدون بازطراحی استراتژی ایجاد نمی‌شود و استراتژی بدون زیرساخت فرهنگی و اصلاح فرهنگ بدون تغییر نگاه در مدیران ارشد محقق نمی‌شود و تمام این موضوعات جامع توسط تشکل‌های صنفی مانند سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری (شناسا) امکان‌پذیر بوده و تسهیل می‌شود.

سندیکای شناسا پیشرو در نو آوری و تحول دیجیتال